Jak rozpocząć sprzedaż produktów na Amazonie?

Rozpoczęcie sprzedaży produktów na Amazonie pozwala dotrzeć do milionów klientów na całym świecie. Jest zatem ogromną szansą na zdobycie zagranicznych rynków, a co za tym idzie pomnożenie zysków. Oczywiście o sukcesie decyduje odpowiednio dobrany towar oraz wysoka jakość świadczonych usług w zakresie obsługi klientów, wysyłki, czy reklamacji. Niniejszy artykuł przedstawia najważniejsze aspekty rozpoczęcia działalności na Amazonie oraz podpowiedzi jak uniknąć blokady konta.

Amazon to największy na świecie sklep internetowy, na którym zarejestrowanych jest obecnie ponad 2,5 mln sprzedawców z całego świata. Oczywiście należy zaznaczyć, że amerykański gigant cały czas się rozwija, a dawodem na to są setki tysięcy nowych nowych sprzedawców, którzy rokrocznie rejestrują się na platformie. Każdy kto sprzedaje swoje produkty w Internecie powinien rozważyć poszerzenie działalności o handel na Amazonie, ponieważ konkurencja nie śpi i pewnie już to robi.

Jak zarejestrować konto na Amazonie?

Platforma Amazon oferuje do wyboru 2 typy kont sprzedawców, a mianowicie Individual i Professional. Pierwsze z nich jest darmowe, ale pozwala na sprzedaż do 40 sztuk produktów miesięcznie. Dodatkowo za każdy sprzedany produkt płacimy Amazonowi 0.99 EUR albo 0,75 GBP – oczywiście oprócz prowizji. Konto Professional pozwala na sprzedaż nieograniczonej liczby produktów, bez stałej opłaty za każdy przedmiot (oprócz prowizji), a jego koszt to 39 EUR lub 25 GBP miesięcznie. Konto Pro wiąże się także z dodatkowymi przywilejami dla sprzedawców: pozwala dodawać produkty w zbiorczym pliku, a także tworzyć manualnie listingi produktów. Na początku przygody z platformą dobrze jest wybrać darmowe konto, które pozwoli zapoznać się z możliwościami serwisu, a z czasem przejść na płatne konto Professional. Oczywiście należy pamiętać, że niezależnie od rodzaju konta sprzedawcy, Amazon pobiera prowizję od każdego sprzedanego produktu, która zazwyczaj mieści się w granicach od 7 do 20%.

Tak samo, jak w przypadku każdej platformy sprzedażowej wymagana jest rejestracja konta. Polega ona na wpisaniu danych firmy, danych kontaktowych czy nr konta bankowego, na który będą trafiały pieniądze ze sprzedaży. W celu ułatwienia rejestracji na stronie Amazona zamieszczony został film instruktażowy, który krok po kroku pokazuje jak dokonać rejestracji.

Sprzedaż i wysyłka produktów na Amazonie

Decydując się na sprzedaż produktów na Amazonie warto zaplanować na jakie rynki chcemy wejść i jakie ilości towarów jesteśmy w stanie wysyłać w bez opóźnień. Platforma wymaga od sprzedawców, by co najmniej 90% zamówień było wysyłanych najpóźniej w ciągu 2 dni roboczych. Jeżeli sprzedawca się nie wyrabia, wtedy jego konto jest blokowane. Amazon oferuje swoim sprzedawcom 2 modele współpracy, od wyboru których zależy proces logistyczny, a mianowicie FBA i FBM.

Fulfilment by Amazon (FBA)

Odkąd Amazon wprowadził wymaganie dotyczące 2 dniach roboczych, wielu sprzedawców postanowiło skorzystać z FBA jako jedynej gwarancji na sprostanie tym wymaganiom. Sprzedawcy korzystający z opcji Fulfilment by Amazon wysyłają swoje produkty do magazynu Amazon – tam zamówienia są magazynowane, a następnie pakowane i wysyłane. Usługa więc rzeczywiście pozwala na znaczne odciążenie sprzedawcy, nie tylko pod względem wysyłki, ale też miejsca w magazynie – w ten sposób może obniżyć część kosztów stałych. Dodatkowo Amazon rozpatruje wtedy także zwroty i reklamacje.

Sprzedaż w modelu FBA na Amazonie jest mocno promowana, dlatego decydując się na taką formę współpracy sprzedawcy zyskują także:

– wyższą pozycję w rankingu produktów;

– bezpłatną wysyłkę do członków Amazon Prime;

– możliwość wygrania pola Buy Box;

Opłaty za FBA są mocno zindywidualizowane – zależą przede wszystkim od zajmowanej powierzchni magazynowej i ilości zamówień. Poza opłatą za sprzedaż, Amazon pobiera dwa inne rodzaje opłat: za realizację zamówienia i za magazynowanie produktów. Obie mogą się różnić w zależności od kilku czynników, w tym sezonowości (przechowywanie w Amazon staje się znacznie droższe w czwartym kwartale w okresie świątecznym) oraz podkategorii produktów (np. FBA pobiera dodatkowe $0,40/produkt w przypadku marek odzieżowych). Co więcej, Amazon nakłada również kary pieniężne za nieprzestrzeganie wytycznych dotyczących pakowania i etykietowania paczek.

Fulfilment by Merchant (FBM)

Samodzielna wysyłka pozwala oczywiście zaoszczędzić, jednak może się okazać, że tylko pozornie. Amazon wymaga, by przynajmniej 90% zamówień było wysyłanych w ciągu co najmniej 2 dni roboczych. Może się okazać, że będzie to wymagało np. zatrudnienia dodatkowego pracownika albo ciągły stres, czy na pewno ze wszystkim zdążymy.

Amazon w pewnym stopniu ułatwia samodzielną wysyłkę. Mamy opcję wysyłek płatnych i bezpłatnych, a także bezpośredniego druku etykiet dla kurierów z naszego panelu sprzedawcy.

Czym jest listing produktów na Amazonie?

Listing produktów na Amazonie to proces, który zapewnia porządek w serwisie. Platforma stanowi uporządkowany system, w którym produkty jednego typu grupowane są w obrębie jednej karty produktu. Mówiąc o produktach jednego typu mamy na myśli identyczne produkty o tym samym kodzie, czyli odpowiadające sobie marką, kolorem, rozmiarem. Dzięki temu każdy może sprawdzić na stronie produktowej ile identycznych towarów jest w sprzedaży, ilu sprzedawców je oferuje.

W praktyce oznacza to, że jeśli dodajemy produkt, dla którego została już wcześniej utworzona w Amazon karta produktu (inny sprzedawca wcześniej dodał produkt o takim samym kodzie EAN), nasza oferta zostanie do niej przypięta.

Amazon to platforma, która stale się rozwija, a sprzedaż na niej, mimo iż jest prosta to wymaga, zaznajomienia się z serwisem i poznania kilku zasad, o których można napisać osobny artykuł. Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazon.

Co powoduje zablokowanie konta na Amazonie?

Na forach internetowych można znaleźć wiele tematów dotyczących blokady konta na Amazonie. Rozgoryczeni sprzedawcy pytają „dlaczego Amazon zablokował mi konto”? Rzeczywiście platforma restrykcyjnie przestrzega swoich zasad i zdarza się jej zablokować konto sprzedawcy, jeżeli nie działa on zgodnie z regulaminem. Najlepiej uczyć się na cudzych błędach – łatwo będzie wtedy uniknąć podobnych.

W celu uniknięcia blokady należy:

– 90% zamówień realizować w ciągu 2 dni roboczych;

– na min. 90% zapytań odpowiadać w przeciągu 24 godzin;

– prawidłowo dobierać zdjęcia produktów;

– używać właściwej nazwy firmy, do której masz prawo.

Zabronione jest z kolei:

– korzystanie z adresów e-mail klientów i ich numerów telefonów inaczej, niż jest to określone w regulaminie – telefony przeznaczone są dla kurierów, sprzedawcy nie wolno tym sposobem komunikować się z klientem;

– tworzenie kilku kont;

– oferowanie podróbek i produktów zabronionych.

Przyczyną blokady konta może być także zwrot towaru spowodowany jego uszkodzeniem, niezgodnością z opisem, czy brakami w przesyłce.

Ile trwa blokada?

Pierwsza blokada konta trwa 17 dni. Jest to czas, w którym sprzedawca ma czas, żeby wyjaśnić problemy i poprawić błędy. Oczywiście jest również możliwość odwołania się. Kolejna blokada jest bardziej dotkliwa – trwa 90 dni. Przez ten czas nie tylko nie można sprzedawać, ale zablokowany jest także dostęp do środków zebranych na Amazonie. Dla sklepu najważniejsza jest relacja z klientem – sprzedawca musi pamiętać, że racja zawsze będzie po jego stronie, nawet jeżeli klient się myli.

Podsumowując należy jeszcze raz podkreślić, że rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie to dla firmy szansa na zwielokrotnienie zysków i wejście na wyższy poziom w biznesowej hierarchii. Oczywiście wiąże się także z koniecznością świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z rozliczania podatku VAT i różnic w jego wysokości w różnych krajach. Pomoc w tych kwestiach oferują jednak wyspecjalizowane aplikacja takie jak np. taxology.co, co umożliwia skupienie się na rozwijaniu sprzedaży, zamiast myślenia o właściwych rozliczeniach podatków.

O Autorze 

Finansista, który pokazuje ludziom na co zwrócić uwagę w kontaktach z bankiem czy ubezpieczycielem, czyli jak świadomie poruszać się w świecie finansów.