co zrobić gdy bankomat zjadł karte

Bankomat zjadł kartę – co robić??

Sytuacja, w której bankomat „pożera” kartę może przytrafić się każdemu z nas, w związku z czym należy wiedzieć jak zachować się w takim przypadku. Oczywiście jest to sytuacja niekomfortowa, ponieważ tak prosta czynność jak wypłata gotówki z bankomatu przeradza się w kłopot. Co robić w sytuacji, gdy uparty bankomat nie zwraca naszej karty? Czy jest szansa na jej odzyskanie? 

Dlaczego bankomat zatrzymuje kartę?

Istnieje kilka przyczyn, z powodu których bankomat zatrzymuje naszą kartę. Część z nich może wynikać z nieuwagi korzystającego, inne w skutek awarii technicznej sprzętu, a kolejne z obowiązujących procedur banku. Przykładowe sytuacje, w których bankomat może zatrzymać kartę:

  • awaria techniczna maszyny lub jej czytnika;
  • fizyczne uszkodzenie karty;
  • przekroczony termin ważności karty;
  • kilkukrotne wpisanie błędnego PIN-u karty;
  • wcześniejsze zastrzeżenie bądź zablokowanie karty;
  • zbyt późna próba odbioru karty z czytnika.

Jak wynika z informacji podawanych przez banki karta najczęściej zatrzymywana jest ze względu na zbyt długi czas oczekiwania na jej odbiór przez klienta. Często „połykane” są również karty zastrzeżone ze względu na ich utratę. W tych przypadkach naszą kartę zatrzymuje nie tyle bankomat, co sam bank za jego pośrednictwem. Podsumowując to czy karta zostanie zatrzymana zależy zarówno od regulacji danego banku, jak i samego bankomatu lub jego operatora. Większość banków niszczy zatrzymane karty, a niektóre umożliwiają odbiór karty w centrali. W przypadku operatorów sieci bankomatowych (Euronet, Planet Cash) karty te są zazwyczaj niszczone ze względów bezpieczeństwa.

Bankomat zjadł kartę – co robić?

W sytuacji, gdy podczas dokonywania wypłaty bankomat uległ awarii czyli zawiesił się, wyłączył lub przestał działać czytnik należy poczekać przy nim ok. 5 minut, ponieważ istnieje szansa, że urządzenie się zresetuje, po czym „wypluje” naszą kartę, która może dostać się w niepowołane ręce. (dowiedz się więcej o bezpieczeństwie korzystania z kart płatniczych) Jeżeli awaria nie ustępuje należy to niezwłocznie zgłosić do banku, gdy jest to bankomat danej instytucji lub do operatora zewnętrznego. Na każdym bankomacie znajduje się nr telefonu, pod który należy zadzwonić w takiej sytuacji.

O zatrzymaniu karty przez bankomat należy jak najszybciej poinformować swój bank. Nie ma znaczenia czy właścicielem danego urządzenia jest ten właśnie bank, inny bank czy operator zewnętrzny. W obecnych czasach bankowości mobilnej i płatności kartą należy jak najszybciej zastrzegać utraconą kartę ze względu na bezpieczeństwo własnych środków. Złodziejowi wystarczy chwila na skopiowanie danych z karty lub zrobienie zdjęcia i już ma dostęp do naszych środków poprzez zakupy internetowe (imię i nazwisko właściciela, nr karty, datę ważności karty oraz kody CVV/CVC) i nie musi mieć tej karty nawet przy sobie fizycznie.

Zablokowania karty możemy dokonać najszybciej poprzez telefon na infolinię naszego banku lub na specjalną infolinie utworzoną przez Związek Banków Polskich, która obsługuje większość banków przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę. Wystarczy zadzwonić na specjalny nr telefonu do zastrzegania kart 828 828 828. Jest to szczególnie przydatne, gdy skradzione zostaną nam wszystkie posiadane karty.

Karta zatrzymana, zastrzeżona – co dalej?

Warto sprawdzić również historię naszych transakcji. Jeśli ze względu na awarię nie otrzymaliśmy gotówki, a karta została zatrzymana należy upewnić się, czy transakcja nie została jednak zaksięgowana a co za tym idzie bank nie zmniejszył stanu środków na naszym rachunku. Może się również zdarzyć sytuacja, w której mimo zastrzeżenia karty ktoś podjął pieniądze z naszego konta. W obu przypadkach przysługuje nam prawo do reklamacji oraz żądania zwrotu środków od banku, ponieważ i zastrzeżenie, i zablokowanie karty powinno odbywać się w czasie rzeczywistym.

Dalsze działania są uzależnione od procedur konkretnych banków, ponieważ niektóre (m.in. PKO BP) automatycznie zamawiają dla nas nową kartę, a w innych musimy wnioskować o nowy „plastik” osobiście poprzez infolinię, bankowość internetową lub wizytę w oddziale.

Celowo na koniec chciałbym zaznaczyć, że mimo iż istnieją pewne minimalne szanse na odzyskanie połkniętej karty w niektórych konkretnych sytuacjach (zależy to jednak od banku – wystawcy karty, miejsca ulokowania bankomatu i powodu zatrzymania), jednak moim zdaniem bezpieczniej jest pogodzić się z jej utratą i zawnioskować o nową. Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Należy mieć świadomość, że serwisy naprawiające bankomaty są firmami zewnętrznymi, za które bank nie ponosi odpowiedzialności. Tym samym nigdy nie wiadomo, w czyje ręce trafi nasza karta, a obecnie kradzież środków z karty nawet bez użycia numeru PIN nie sprawia żadnych trudności ani nie wymaga specjalnych umiejętności: złodziej może zapłacić zbliżeniowo lub w Internecie.

Zdarzyło Ci się, że bankomat zatrzymał kartę? Co zrobiłeś?? Napisz proszę w komentarzu.

Darmowa karta kredytowa Citibank w promocji z voucherem 400 zł do sklepów Douglas

Darmowa karta kredytowa Citibank w promocji z voucherem 400 zł do sklepu mall.pl

Darmowa karta kredytowa Citibank w promocji z voucherem 400 zł do sklepu morele.net

O Autorze 

Finansista, który pokazuje ludziom na co zwrócić uwagę w kontaktach z bankiem czy ubezpieczycielem, czyli jak świadomie poruszać się w świecie finansów.