gaz benzyna czy diesel co lepsze

Diesel, benzyna czy gaz? Dylemat i spór kierowców

Gaz czy diesel? A może benzyna? Gaz jest w kuchence, a ropa w traktorze. Ile razy słyszymy takie lub podobne teksty kierowców, którzy za wszelką cenę próbują bronić swojej racji oraz własnych upodobań. Jakie paliwo bardziej się opłaca? Spójrzmy na to z ekonomicznego punktu widzenia. Najpierw jednak warto poznać przewagi każdego z paliw.

 

Jakie paliwo jest najlepsze? Diesel, benzyna czy gaz?

Przewagi diesla:

1. Pieniądze. Silniki wysokoprężne palą znacznie mniej niż benzynowe. Tak było kiedyś, tak jest i dziś, mimo że silniki benzynowe mają mniejszą pojemność. Choć cena benzyny i ropy zrównała się (kilka lat temu ropa była znacznie tańszym paliwem), wciąż dieslowskie są oszczędniejsze. Im więcej robi się kilometrów, tym bardziej opłacalny jest silnik wysokoprężny.

2. Zasięg. Na jednym baku diesle przejeżdżają nawet dwa razy więcej niż „benzyny”. A to znaczy, że spędza się na stacjach mniej czasu, bo rzadziej się na nich bywa (nawet dwukrotnie rzadziej).

3. Pieniądze (po raz drugi). Ten argument wynika z poprzedniego. Skoro na stacjach benzynowych bywa się rzadziej, to mniej się też wydaje na przyciągające wzrok, niepotrzebne atrakcje (słodycze, napoje, itd.), które na stacjach kosztują znacznie więcej niż w sklepach.

4. Trwałość. Istnieje przekonanie, że silniki dieslowskie są trwalsze. Wszystkie milionowe przebiegi, o jakich czyta się w mediach, są dziełem aut właśnie z takimi silnikami. Haczyk polega jednak na tym, że mowa o wolnossących dieslach. Tymczasem współczesne (od lat) diesle to te wyposażone w turbosprężarki, bezpośredni wtrysk, dwumasowe koło zamachowe, filtr DPF i kosztowne wtryskiwacze piezoelektryczne. Trwałość tych nowoczesnych motorów jest z kolei gorsza od benzynowych.

5. Elastyczność. Maksymalny moment obrotowy silników wysokoprężnych jest dostępny przy niższych obrotach. Tłumacząc na ludzki: lepiej się zbierają „z dołu” i nie trzeba ich „piłować”, tak jak motorów benzynowych.

Przeczytaj także: Od czego zależy wysokość OC?

Przewagi benzyny:

1. Cena zakupu. Auta nowe z silnikami o porównywalnych osiągach nie kosztują tyle samo. Samochody benzynowe są tańsze w zakupie od diesli.

2. Cena eksploatacji. Dotyczy tylko kierowców rzadko jeżdżących: im mniej robi się kilometrów, tym bardziej opłacalny jest silnik benzynowy. A to dlatego właśnie, że diesle są znacznie droższe w zakupie.

3. Prostota. Benzynowe silniki są prostsze, a zatem mniej awaryjne. Niestety, wraz z pojawieniem się downsizingu tendencja ta zaczęła zanikać.

4. Prestiż. Mimo, że BMW robi dieslowski motor o mocy 313 KM i montuje go w modelu serii 6 Gran Coupe, które to auto trudno podejrzewać o niedobór prestiżu, a Audi wkłada dieslowski motor V8 do limuzyny A8 (takoż), to – dla niektórych – „klekot zawsze będzie klekotem”.

5. Dźwięk i kultura pracy. Żaden inny motor nie brzmi tak dobrze, jak benzynowy. Żaden inny nie ma też takiej kultury pracy. Koniec. Kropka.

6. Zmiana biegów. Tam gdzie w aucie wysokoprężnym trzeba zmienić bieg, w benzynowym wciąż można jechać. Auto wciąż dysponuje momentem obrotowym, a odcięcie następuje znacznie później. Problem nie dotyczy aut z automatycznymi skrzyniami biegów.

7. Moc. Silnik benzynowy, zwłaszcza w nowszych autach, ma moc taką, jaką przewidział dla niego producent. Tymczasem w przypadku tego samego silnika, ale już zasilanego LPG, moc spada o 2-8%. Niby niewiele, a jednak.

Przewagi LPG:

1. Cena. LPG jest tańszy i to jest główny powód popularności tego rodzaju zasilania. Według dzisiejszych stawek cena LPG stanowi średnio 45% ceny benzyny bezołowiowej PB95.

2. Ekologia. LPG jest lepszy dla środowiska, gdyż zawiera węglowodory o krótszym łańcuchu. Ich spalanie powoduje wydzielanie mniejszej ilości gazów cieplarnianych niż w przypadku benzyny (24% mniej tlenku azotu i 60% mniej dwutlenku węgla).

3. Waga. Instalacja jest lekka, a sam gaz waży mniej niż benzyna, co ma dodatkowy wpływ na ekonomikę jazdy.

4. Prostota. Współczesne instalacje LPG są proste w montażu i w użyciu. By jeździć taniej, wystarczy przełączyć przycisk i płynnie przechodzi się z zasilania z benzyny na gaz i odwrotnie.

5. Montaż. Koszt montażu instalacji gazowej nie jest już wysoki, choć to zawsze jakiś wydatek. 1500 zł to chyba najniższa możliwa cena, ale lepsze instalację kosztują więcej. LPG zwraca się tym szybciej, im więcej się jeździ.

Na jakim paliwie pojedziemy najtaniej?

Ceny paliw w Polsce zmalały w zeszłym roku, jednak nadal są wysokie w odniesieniu do zarobków. Jaki rodzaj paliwa jest więc najtańszy? Porównajmy ceny (9.06.2015 – średnia z różnych stacji):

– LPG – 1, 82 zł

– PB 95 – 4,76 zł

– ON – 4,59 zł

Na potrzeby tego tekstu przyjmijmy średnie spalanie w ruchu mieszanym dla samochodu osobowego z silnikiem 2.0 napędzanym benzyną bezołowiową 95, tego samego samochodu z instalacją gazową oraz samochodu tej samej marki z silnikiem 1.9 TDI:

– benzyna –  9 l/100 km

– gaz – 12 l/100 km

– olej napędowy – 8 l/100 km

Koszt pokonania 100 km:

– benzyna – 42,84 zł

– gaz – 21,84 zł

– olej napędowy – 36,72

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć koszty eksploatacji samochodu?

Przyjmijmy, że montaż sekwencyjnej instalacji gazowej wynosi 2500 zł. Po ilu pokonanych km zwróci nam się ten koszt?

[2500/(42,84 – 21,84)] * 100=11 900 km

Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że koszt takiej instalacji zwróciłby się po roku, ponieważ miesięcznie pokonuję ok 1000 km.

Oczywiście ceny samochodów na rynku, uzależnione są również od rodzaju paliwa. W związku z czym obecnie najdroższe są samochody z instalacją gazową, jednak różnica w cenie nie odpowiada nawet kosztowi tej instalacji. Podobnie wygląda to w przypadku samochodów na olej napędowy, które mimo, iż nieznacznie tańsze to droższe w eksploatacji.

Wielu kierowców i mechaników do tej pory uprzedzona jest do samochodów na gaz. Wynika to z tego, że pierwsze, proste instalacje były awaryjne, samochód nierówno chodził i brakowało mocy. Przy instalacji sekwencyjnej silnik pracuje tak jak na benzynie, nie szarpie, a paliwo nie ma wpływu na okres eksploatacji silnika.

Podobne

O Autorze 

Finansista, który pokazuje ludziom na co zwrócić uwagę w kontaktach z bankiem czy ubezpieczycielem, czyli jak świadomie poruszać się w świecie finansów.