smart shopper

10 zasad tanich i bezpiecznych zakupów w sieci – jak być „smart shopperem”

Czy Allegro jest bezpieczne? Jak bezpieczne są zakupy w sieci? Zakupy internetowe są dziś tak popularne, że dla większości wydają się one banalnie proste, przez co nie zwracamy uwagi, na to że można dokonywać takich zakupów znacznie efektywniej, a co za tym idzie taniej i bezpieczniej. Wiele osób myśli, że wybierając najtańszą cenę produktu na Allegro kupuje najtaniej jak to możliwe. Kolejni kupujący są przekonani, że skoro zakupy internetowe są coraz bezpieczniejsze oraz ściślej kontrolowane, a ich samych nikt nie oszukał to są w 100% bezpieczni. Otóż nie. 

Przeczytaj także: Jaką chwilówkę wybrać?

Pozorne bezpieczeństwo i często złudnie atrakcyjna cena sprawia, że wraz z dokonaniem każdych kolejnych zakupów stajemy się coraz mniej czujni, a co za tym idzie coraz bardziej narażeni na zagrożenia związane z kupowaniem w Internecie. Oczywiście publikując ten tekst, nie zamierzam nikogo zniechęcać do internetowych zakupów (nie jestem chory psychicznie), ale chciałbym zachęcić do zwrócenia uwagi na aspekt bezpieczeństwa oraz możliwości jakie daje nam w tej kwestii Internet.

 

10 zasad jak bezpiecznie i tanio kupować w Internecie

    1. Kupuj to czego potrzebujesz, a nie to co akurat jest w promocji. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy to my polujemy na promocje, czy promocje polują na nas? Chodzi o to by nie kupować pod wpływem emocji, tylko dlatego, że widzimy napis 70% taniej. Zazwyczaj dana rzecz nie jest nam wcale potrzebna, a po zakupie będzie tylko zagracać nam mieszkanie. Oczywiście warto korzystać z promocji, ale w sposób kontrolowany, czyli to my polujemy na promocje. Oznacza to, że mamy przygotowaną listę zakupów, w skrócie wiemy co chcemy kupić i wtedy szukamy tego produktu w promocji, bądź czekamy na nią.
    2. Czekaj na promocje. Wiedząc co chcemy kupić warto dobrać odpowiedni termin zakupu, a co za tym idzie kupić dany produkt dużo taniej. Od kilku lat z góry wiadomo, kiedy możemy spodziewać się okazji na internetowych zakupach. W sytuacji, gdy nie musimy mieć danej rzeczy na już warto poczekać na Black Friday, Cyber Monday, czy polski Dzień Darmowej Dostawy. Te dni występują co roku na przełomie listopada i grudnia dzięki czemu można taniej kupić prezenty świąteczne z wyprzedzeniem niż te same produkty na ostatnią chwilę. Oczywiście promocje dostępne są również w innych terminach, dlatego warto być na bieżąco, co właśnie umożliwia nam Internet dzięki globalnemu zasięgowi z każdego miejsca na ziemi.
    3. Porównuj ceny. Przy standardowych zakupach nie jest to takie proste i łatwe, ponieważ tracisz czas na chodzenie po kilku sklepach. W internecie jest to o tyle szybkie i łatwe, że istnieją całkowicie darmowe porównywarki tych samych produktów w wielu sklepach, np. Ceneo. Pamiętaj, że zakupy internetowe to nie tylko Allegro, ale także sklepy internetowe oraz prywatni sprzedający np. na OLX.
    4. Czytaj opinie. Wyobraź sobie, że jesteś w sklepie i chcesz kupić zegarek. Masz do wyboru kilkanaście modeli w założonym przez Ciebie przedziale cenowym, jednak nie jesteś ekspertem i nie wiesz, który wybrać. Pomocą oczywiście służy Ci „doradca” czyli sprzedawca, który jest opłacany za konkretną sprzedaż, a nie Twoje zadowolenie. Podczas zakupów internetowych sytuacja wygląda inaczej, ponieważ w 15 sekund znajdujesz opinie innych użytkowników o danym produkcie oraz jego dokładną specyfikację.
    5. Korzystaj z kodów rabatowych. Internet to społeczność, a społeczność to lojalność wobec danej marki. W związku z tym warto być zapisanym do newslettera danego sklepu czy polubić jego fanpage na facebooku. W zamian jako lojalny klient otrzymasz co jakiś czas kod rabatowy oznaczający zniżkę na zakupy w danym sklepie. Oczywiście tak jak wspomniałem w punkcie pierwszym nie warto robić zakupów tylko dlatego, że dostaliśmy zniżkę, ale możemy zaplanować co jest nam potrzebne i na takową zniżkę z kodem rabatowym poczekać, ponieważ takie akcje są w miarę regularne.
    6. Sprawdzaj wiarygodność sprzedawcy. Jeszcze kilka lat temu dobrą praktyką przed każdym zakupem w sieci było sprawdzenie sprzedającego. Obecnie zakupy te stały się tak popularne, że często ślepo dokonujemy płatności, ponieważ nasza czujność została uśpiona. Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania.
    7. Obowiązkowo sprawdzaj bezpieczeństwo płatności. Na stronie internetowej sklepu powinieneś móc odnaleźć symbol kłódki, symbolizującej bezpieczne połączenie. W trakcie transakcji upewnij się czy masz bezpieczne połączenie (https – w polu adresu strony internetowej; ważny certyfikat bezpieczeństwa jest też w przeglądarkach internetowych symbolizowany kolorem zielonym). Jest to ważne, ponieważ w sytuacji, gdy połączenie nie będzie bezpieczne ktoś może wykraść dostęp do Twojego konta. Transakcja kupna może przebiec bez problemów, jednak za jakiś czas ktoś ten uzyskany wcześniej dostęp może wykorzystać.
    8. Pamiętaj o prawie do bezpłatnego zwrotu zakupów. W sytuacji, gdy zakupiony w Internecie przedmiot nie spełnia Twoich oczekiwań możesz go zwrócić w ciągu 10 dni kalendarzowych w Polsce i co najmniej 7 dni roboczych w sklepach zarejestrowanych w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Jedyną konsekwencją zwrotu towaru jest konieczność opłacenia przesyłki towaru do sprzedawcy. Przedsiębiorca ma obowiązek informować klientów o takiej możliwości. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy. Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi turystyczne oraz zakupu przez licytację na aukcji internetowej.
    9. Zachowuj korespondencję ze sprzedającym. Często podczas zakupów internetowych wysyłamy do sklepu maile z dodatkowymi pytaniami dotyczącymi produktów czy przebiegu transakcji. Należy zachowywać wszystkie wiadomości z podstawowymi danymi o zakupie, jakie większość sklepów internetowych wysyła swoim Klientom oraz wszelką korespondencję wymienianą ze sprzedawcą, ponieważ może to posłużyć to jako dowód w ewentualnym procesie reklamacyjnym. Jeżeli sprzedawca wymaga danych adresowych – należy podawać takie, jak w systemie Banku.
    10. Pisz komentarze tam gdzie to możliwe. To nie tylko grzecznościowa sprawa. W ten sposób możesz zarekomendować uczciwego sprzedawcę lub ustrzec innych w przypadku oszustwa.

Przeczytaj także: Od czego zależy wysokość OC?

Podsumowując zachęcam do dalszego szukania okazji podczas internetowych zakupów, jednak proszę również o rozwagę oraz stosowanie się do powyższych zasad co pomoże uniknąć problemów.

O Autorze 

Finansista, który pokazuje ludziom na co zwrócić uwagę w kontaktach z bankiem czy ubezpieczycielem, czyli jak świadomie poruszać się w świecie finansów.